U sklopu Erasmus+ projekta „Zdrav um – sretan život“ (Healthy Mind – Happy Life; ID: 2024-1-HR01-KA122-SCH-000213589) koji se provodi od 01. lipnja 2024. do 30. lipnja 2025., pedagoginja Marina Vrđuka Beleš održala je dvije radionice za učenike Učeničkog doma Podmurvice Rijeka, pod nazivom „Moć kreativnog razmišljanja: novim idejama za mentalno zdravlje“. Radionice su se održale 6. i 13. ožujka 2025. godine, a prisustvovalo je ukupno 32 učenika.
Učenici su pogledali kratki vidio na temu kreativnosti i što ona zapravo obuhvaća: ne odnosi se samo na umjetnički kontekst i u svrhu umjetničkog izričaja, već uključuje i kognitivnu vještinu primjenjivu u rješavanju problemskih situacija ili zadataka. Kreativno razmišljanje se odnosi na stvaranje novih i inovativnih ideja, rješavanje problema nekonvencionalnim metodama i pristup izazovima koristeći se neobičnim perspektivama. To je svestran kognitivni proces koji se može primijeniti u raznim domenama života.
Osim u kognitivnom smislu, kreativno razmišljanje pokazalo se jako korisnim utjecajem na mentalno zdravlje i smanjenje razine stresa u svakodnevnim akcijama i reakcijama, što je u našem kontekstu značajno za adolescente i njihov odnos prema sebi u kontekstu učenja i školskih obveza. Kreativno razmišljanje:
• jača samopouzdanje i povjerenje u vlastitu sposobnost analize i procjene informacija
• pomaže u donošenju informirane odluke, razvija sposobnost rješavanja problema i nošenja sa svakodnevnim izazovima
• osnažuje nas da vjerujemo vlastitim izborima i odlukama
• pomaže nam u prilagodbi promjenama na učinkovitiji i pozitivniji način
• razvija istraživačke sposobnosti
• jača našu sposobnost da prepoznajemo činjenice, mišljenja i pogrešne informacije
• razvija kreativnost!
• potiče znatiželju!
Kreativno razmišljanje je sredstvo samoizražavanja. Kroz raznolike kreativne izraze, pojedinci mogu prenijeti svoje emocije, misli i iskustva, a tako oni postaju snažan mehanizam suočavanja sa stresom, tjeskobom i depresijom, pomažu u osnaživanju i učinkovitijem upravljanju negativnim mislima. Kreativno razmišljanje u grupi uključuje suradnju i dijeljenje s drugima – društvena interakcija može pružiti emocionalnu podršku i osjećaj pripadnosti. Kreativno razmišljanje poboljšava vještine rješavanja problema zbog čega svakodnevnim izazovima možemo pristupiti konstruktivnije i prilagodljivije. To može smanjiti osjećaj bespomoćnosti i frustracije.
Učenici su, u kontekstu svega rečenog, dobili zadatak da lego kockicama u različitim bojama i naprave neki oblik koji će predstavljati nju/njega – ono što voli, što ga definira, čime se bavi, a nakon toga su jedni drugima predstaviti svoje figure, na taj način predstavili svoj proces kreativnog razmišljanja te predstavili sebe na novi način. Cilj aktivnosti bio je potaknuti kreativno razmišljanje kroz introspekciju i rješavanje zadatka, ali i jačati prezentacijske vještine i verbalnu komunikaciju kroz predstavljanje u grupi.
Nakon prezentacije glavnih tehnika kreativnog razmišljanja i faza/postupaka kreativnog razmišljanja, učenici su imali priliku primijeniti tehniku tzv. Oluje mozgova (brainstorming) u grupama. Zadatak im je bio doći do ideja kako unaprijediti život u Domu, razmišljajući pritom o odgojno-obrazovnom aspektu, uvjetima života i društvenim aktivnostima.
U sklopu Erasmus+ programa mobilnosti, pedagoginja je pohađala tečaj “The Well-Being Code: Energy, Tools and Mind-Body Activities for Self-Care”, u Trapaniju (Italija) u periodu od 13. do 18. siječnja 2025.